Ne a fájdalmakról szóljon a futószezon!

 A jó idő beköszöntével mind többen vágnak neki a szabadtéri edzéseknek. A közösségi helyek megtelnek a friss levegőn kocogókkal és kerékpározókkal, ám a téli hosszú kihagyás után, amilyen jólesik az edzés, olyan nagy a sérülés kockázata is!

Ne a fájdalmakról szóljon a  futószezon!

A legfontosabb, hogy fokozatosan szoktassuk hozzá szervezetünket az újfajta terheléshez, még akkor is, ha télen sem mondtunk le a sportról. Az edzőtermi edzés egészen más felkészültséget igényel, mint a szabadtéri. A cél, hogy egyre nagyobb terheléshez szoktassuk a szív- és érrendszert, a tüdőt, az izomzatot, az ín-, a szalag- és ízületi rendszert.

 

Minden edzés közben a szervezet stresszhatásnak van kitéve, amelyhez fokozatosan alkalmazkodnia kell, hogy javuljon a teljesítménye. Mivel a terhelés hatására lemerülnek a glikogénraktárak, roncsolódnak az izomrostok, megbomlik a szervezet elektrolit- és folyadékegyensúlya, romlik a perifériás vérkeringés, és besűrűsödik a vér, mindenképpen szükség van regenerálódásra ezen folyamatok megfordításához. Ezért fontos, hogy terhelés után 1-2 napot pihenjünk, hogy feltöltődjenek az energiaraktárak.

 

Bemelegítés és levezetés is szükséges!

Futóedzések előtt azért is van szükség a bemelegítésre, hogy a sérülések esélyét is csökkentsük. Bemelegítésnek választhatunk lendületes gyaloglást, majd lassú kocogást. Használhatunk bemelegítő krémeket is. Ezekkel serkentjük a szívműködést és vérkeringést, szaporább lesz a légzés, emelkedik az izomhőmérséklet, és a hajszálerek is a kívánatos mértékben kitágulnak. Edzés után a nyújtás ugyanilyen elengedhetetlen, ami lazítja az izomzatot, és szintén csökkenti a sérülésveszélyt.

 

Kíméletesen bánjunk a térddel!

A térdfájdalom hátterében legtöbb esetben porckopás áll, ami már fiatalon is jelentkezhet, ha térdízületeinket folyamatos és erős terhelésnek tesszük ki intenzív sporttal. A térd legnagyobb ellensége a futás, amikor óriási teher nehezedik a dinamikus mozgásért felelős ízületekre. Legjobban a betonon futás terheli meg a térdízületeket, főleg, ha túlsúly is fennáll. Ezért porckopás esetén ajánlatos olyan sportot választani, amely nem terheli az ízületi porcot, szalagokat, ugyanakkor erősíti a térd körüli izmokat.

Ez lehet úszás, viszont ezen belül a mellúszás nem javasolt, hiszen „megcsavarja” a térdízületen belüli szalagokat. A térdfájósoknak a biciklizéssel és az ugrálással járó edzésekkel is vigyáznia kell, ellenben a tai csit, a mediballt, a jógát és pilatest bátran választhatják.

 

Figyeljünk a cipőre is

Amennyiben térdfájdalmak gyötrik, és már kopás is kialakult, az sem mindegy, hogy milyen cipőben vág neki az edzésnek. A nem megfelelő cipő ugyanis felgyorsíthatja a kopás folyamatát, és a sérülés veszélye is nagyobb. Ortopéd vizsgálattal megállapítható, hogy a sarok kifele, vagy befele dől-e, ennek megfelelően pedig más és más cipőre van szükség. Amatőr sportolók esetében elég lehet egy talpbetéttel kiegyensúlyozni a hibákat, ám versenyen semmiképp nem jó, hiszen az elmozdulhat. De akármilyen célból is futunk, 1000 kilométerenként cseréljük ki a futócipőt, addigra ugyanis olyannyira elkopik a talpa, hogy a talajból érkező rezgéseket már nem tudja elnyelni. A sok apró ütődéstől viszont talpi-, sarok- és térdfájdalmakra lehet számítani.

(Kósa-Boda Veronika, Dr. Lesznyák Judit)

2013. 04. 30.

« Vissza a kezdőlapra

Fizioterápiás lehetőségek porckopás kezelésére

A porckopás konzervatív kezelése magában foglalja a gyógyszeres terápia mellett a fizioterápiás kezeléseket is, amelyekkel nem magát a betegséget, hanem annak tüneteit enyhítik. Milyen lehetőségeink vannak?

Olvasson tovább...

Tények az ízületi gyulladásról

Általános tévhit, hogy az ízületi gyulladás kizárólag az idős emberek betegsége, az alattomos kór ugyanis nem válogat. Egy kis odafigyeléssel azonban megóvhatjuk porcaink, és ízületeink egészségét. A következő hasznos információkkal, és egy kis odafigyeléssel csökkentheti a betegség kialakulásának kockázatát.

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat


A weboldalt a MEDA Pharma Hungary Kft. támogatja. További információ kérhető: cím: 1139 Budapest, Váci út 91.
e-mail:dona@meda.hu
Tel.: (1) 236-3410
Fax: (1) 236-3419 http://www.meda.hu Utolsó változtatás dátuma: 2016. 06. 04.