Ne a fájdalmakról szóljon a futószezon!

 A jó idő beköszöntével mind többen vágnak neki a szabadtéri edzéseknek. A közösségi helyek megtelnek a friss levegőn kocogókkal és kerékpározókkal, ám a téli hosszú kihagyás után, amilyen jólesik az edzés, olyan nagy a sérülés kockázata is!

Ne a fájdalmakról szóljon a  futószezon!

A legfontosabb, hogy fokozatosan szoktassuk hozzá szervezetünket az újfajta terheléshez, még akkor is, ha télen sem mondtunk le a sportról. Az edzőtermi edzés egészen más felkészültséget igényel, mint a szabadtéri. A cél, hogy egyre nagyobb terheléshez szoktassuk a szív- és érrendszert, a tüdőt, az izomzatot, az ín-, a szalag- és ízületi rendszert.

 

Minden edzés közben a szervezet stresszhatásnak van kitéve, amelyhez fokozatosan alkalmazkodnia kell, hogy javuljon a teljesítménye. Mivel a terhelés hatására lemerülnek a glikogénraktárak, roncsolódnak az izomrostok, megbomlik a szervezet elektrolit- és folyadékegyensúlya, romlik a perifériás vérkeringés, és besűrűsödik a vér, mindenképpen szükség van regenerálódásra ezen folyamatok megfordításához. Ezért fontos, hogy terhelés után 1-2 napot pihenjünk, hogy feltöltődjenek az energiaraktárak.

 

Bemelegítés és levezetés is szükséges!

Futóedzések előtt azért is van szükség a bemelegítésre, hogy a sérülések esélyét is csökkentsük. Bemelegítésnek választhatunk lendületes gyaloglást, majd lassú kocogást. Használhatunk bemelegítő krémeket is. Ezekkel serkentjük a szívműködést és vérkeringést, szaporább lesz a légzés, emelkedik az izomhőmérséklet, és a hajszálerek is a kívánatos mértékben kitágulnak. Edzés után a nyújtás ugyanilyen elengedhetetlen, ami lazítja az izomzatot, és szintén csökkenti a sérülésveszélyt.

 

Kíméletesen bánjunk a térddel!

A térdfájdalom hátterében legtöbb esetben porckopás áll, ami már fiatalon is jelentkezhet, ha térdízületeinket folyamatos és erős terhelésnek tesszük ki intenzív sporttal. A térd legnagyobb ellensége a futás, amikor óriási teher nehezedik a dinamikus mozgásért felelős ízületekre. Legjobban a betonon futás terheli meg a térdízületeket, főleg, ha túlsúly is fennáll. Ezért porckopás esetén ajánlatos olyan sportot választani, amely nem terheli az ízületi porcot, szalagokat, ugyanakkor erősíti a térd körüli izmokat.

Ez lehet úszás, viszont ezen belül a mellúszás nem javasolt, hiszen „megcsavarja” a térdízületen belüli szalagokat. A térdfájósoknak a biciklizéssel és az ugrálással járó edzésekkel is vigyáznia kell, ellenben a tai csit, a mediballt, a jógát és pilatest bátran választhatják.

 

Figyeljünk a cipőre is

Amennyiben térdfájdalmak gyötrik, és már kopás is kialakult, az sem mindegy, hogy milyen cipőben vág neki az edzésnek. A nem megfelelő cipő ugyanis felgyorsíthatja a kopás folyamatát, és a sérülés veszélye is nagyobb. Ortopéd vizsgálattal megállapítható, hogy a sarok kifele, vagy befele dől-e, ennek megfelelően pedig más és más cipőre van szükség. Amatőr sportolók esetében elég lehet egy talpbetéttel kiegyensúlyozni a hibákat, ám versenyen semmiképp nem jó, hiszen az elmozdulhat. De akármilyen célból is futunk, 1000 kilométerenként cseréljük ki a futócipőt, addigra ugyanis olyannyira elkopik a talpa, hogy a talajból érkező rezgéseket már nem tudja elnyelni. A sok apró ütődéstől viszont talpi-, sarok- és térdfájdalmakra lehet számítani.

(Kósa-Boda Veronika, Dr. Lesznyák Judit)

2013. 04. 30.

« Vissza a kezdőlapra

Porckopás fiataloknál

A rendszeres sportolás jelentős szerepet tölt be a porckopás kialakulásának megelőzésében, azonban fontos, hogy mindezt körültekintően végezzük. Ha túlterheljük ízületeinket, jelentősen megnöveljük a sérülések kialakulásának esélyét, és akár már fiatalon a porckopás problémájával találhatjuk szemben magunkat.  Mit tehetünk ellene?

Olvasson tovább...

Porckopásra gyanakszik? Ezekre a tünetekre figyeljen!

Az ízületi porckopás és a különböző időskori mozgásszervi betegségek ma már népbetegségnek számítanak. 40 év felett szinte mindenki ismeri a kellemetlen, nyilalló tüneteket, amelyek megnehezítik a hétköznapokat. Legtöbben azonban azt sem tudják, hogy miért fáj minden apró mozdulat. Mikor kell porckopásra gyanakodni?  

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat


A weboldalt a MEDA Pharma Hungary Kft. támogatja. További információ kérhető: cím: 1139 Budapest, Váci út 91.
e-mail:dona@meda.hu
Tel.: (1) 236-3410
Fax: (1) 236-3419 http://www.meda.hu Utolsó változtatás dátuma: 2016. 06. 04.