Milyen sportot válasszunk porckopás esetén?

Az ízületi porcnak egy bizonyos fokú terhelésre szüksége van a megfelelő tápanyagellátáshoz és működéshez. Ha az ízület tartósan nyugalomban van, akkor károsodik a porc, és ennek következményeképp újabb porcsérülés kialakulása várható. A megfelelő sport kiválasztásával sokat tehetünk a porcaink egészségéért.

Milyen sportot válasszunk?

Kedvező sport az úszás, a gyaloglás vagy az elliptikus tréneren való edzés, óvatos kocogás. Az úszás és a víz alatti gimnasztika alkalmas a megfelelő általános kondíció és ízületi funkció fenntartására. A víz alatti torna sokszor még súlyos térdartrózisban is kivitelezhető, hiszen a vízben az ízületekre ható felhajtóerő jelentősen csökkenti az ízületek terhelését. Sokszor a szabadban nehezen mozgó beteg kifejezetten könnyen végez víz alatti tornagyakorlatokat.

Egyes kutatások szerint a magas intenzitású mozgás, például a tenisz, vagy a futás, a futball megnöveli a térdfájdalom és porckopás kockázatát – legalább heti háromszor egy órán át tartó végzése során. Ugyanígy kockázatnövelőnek találtak minden olyan mozgásformát, amely erősebben igénybe veszi a térdet. Ilyen mozgás például a legalább 10 emeletnyi lépcsőzés, a nehéz súlyok emelgetése, a guggolás és a minimum 30 perces napi térdelés.

 

A fentieknek megfelelően, kerülni kell a térdet erősebben igénybe vevő sportokat, mint például a tenisz vagy a futball. Emellett kerülni kell a térd és a csípő egyoldalú túlterhelését is. Viszont mozogni mindenképpen szükséges, hiszen a mozgásszegény életmód csak tovább növeli az esélyt a térdproblémák kialakulására vagy fokozódására.

 

Gyógytorna

Porckopás esetén fontos az állapotnak megfelelő gyógytorna vagy mozgásterápia önállóan történő rendszeres végzése is, hiszen a gyógytornakezelés csak akkor hatásos, ha az ember otthon, gyógytornász jelenléte nélkül is rendszeresen elvégzi a számára kijelölt feladatokat. Fontos, hogy gyógytorna feladatokat megfelelően képzett személy tanítsa be.

A testsúly szerepe

A megfelelő testsúlyredukció, valamint a kockázatos és a túl intenzív mozgásformáktól való tartózkodás jelentősen csökkentheti a térdízületi porckopás rizikóját. A súlycsökkentés különösen jótékony térdartrózisos betegek számára, de más alsó végtagi porckopás esetén is segíthet. El kell kerülni, vagy lehetőség szerint minimalizálni kell a fizikális aktivitást akadályozó fájdalom és a következményes hízás körforgásának kialakulását. A sarkat érő nyomást csökkentő ortézisek (illeszkedő betétek, nyomáselnyelő talp) jó kiegészítő hatással bírnak.

Csökkenteni kell az ízület terhelését fokozó környezeti tényezőket is, a munkakörülményeket úgy kell kialakítani, hogy a beteg kerülje a hosszas ülést vagy állást. 

(Dr. Bálint Anita)

2014. 02. 03. 

« Vissza a kezdőlapra

Mi a különbség az ízületi gyulladás és a porckopás között?

Az ízületi gyulladás (arthritis) és az ízületi porckopás (artrózis) az ízületek két különböző betegsége. A tünetek alapján sokszor nem könnyű elsőre megkülönböztetni egymástól a két betegséget. A tünetek hasonlósága ellenére a porckopás és az ízületi gyulladás oka eltérő.

Olvasson tovább...

Ne a fájdalmakról szóljon a futószezon

 A jó idő beköszöntével mind többen vágnak neki a szabadtéri edzéseknek. A közösségi helyek megtelnek a friss levegőn kocogókkal és kerékpározókkal, ám a téli hosszú kihagyás után, amilyen jólesik az edzés, olyan nagy a sérülés kockázata is!

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat


A weboldalt a MEDA Pharma Hungary Kft. támogatja. További információ kérhető: cím: 1139 Budapest, Váci út 91.
e-mail:dona@meda.hu
Tel.: (1) 236-3410
Fax: (1) 236-3419 http://www.meda.hu Utolsó változtatás dátuma: 2016. 06. 04.