Milyen sportot válasszunk porckopás esetén?

Az ízületi porcnak egy bizonyos fokú terhelésre szüksége van a megfelelő tápanyagellátáshoz és működéshez. Ha az ízület tartósan nyugalomban van, akkor károsodik a porc, és ennek következményeképp újabb porcsérülés kialakulása várható. A megfelelő sport kiválasztásával sokat tehetünk a porcaink egészségéért.

Milyen sportot válasszunk?

Kedvező sport az úszás, a gyaloglás vagy az elliptikus tréneren való edzés, óvatos kocogás. Az úszás és a víz alatti gimnasztika alkalmas a megfelelő általános kondíció és ízületi funkció fenntartására. A víz alatti torna sokszor még súlyos térdartrózisban is kivitelezhető, hiszen a vízben az ízületekre ható felhajtóerő jelentősen csökkenti az ízületek terhelését. Sokszor a szabadban nehezen mozgó beteg kifejezetten könnyen végez víz alatti tornagyakorlatokat.

Egyes kutatások szerint a magas intenzitású mozgás, például a tenisz, vagy a futás, a futball megnöveli a térdfájdalom és porckopás kockázatát – legalább heti háromszor egy órán át tartó végzése során. Ugyanígy kockázatnövelőnek találtak minden olyan mozgásformát, amely erősebben igénybe veszi a térdet. Ilyen mozgás például a legalább 10 emeletnyi lépcsőzés, a nehéz súlyok emelgetése, a guggolás és a minimum 30 perces napi térdelés.

 

A fentieknek megfelelően, kerülni kell a térdet erősebben igénybe vevő sportokat, mint például a tenisz vagy a futball. Emellett kerülni kell a térd és a csípő egyoldalú túlterhelését is. Viszont mozogni mindenképpen szükséges, hiszen a mozgásszegény életmód csak tovább növeli az esélyt a térdproblémák kialakulására vagy fokozódására.

 

Gyógytorna

Porckopás esetén fontos az állapotnak megfelelő gyógytorna vagy mozgásterápia önállóan történő rendszeres végzése is, hiszen a gyógytornakezelés csak akkor hatásos, ha az ember otthon, gyógytornász jelenléte nélkül is rendszeresen elvégzi a számára kijelölt feladatokat. Fontos, hogy gyógytorna feladatokat megfelelően képzett személy tanítsa be.

A testsúly szerepe

A megfelelő testsúlyredukció, valamint a kockázatos és a túl intenzív mozgásformáktól való tartózkodás jelentősen csökkentheti a térdízületi porckopás rizikóját. A súlycsökkentés különösen jótékony térdartrózisos betegek számára, de más alsó végtagi porckopás esetén is segíthet. El kell kerülni, vagy lehetőség szerint minimalizálni kell a fizikális aktivitást akadályozó fájdalom és a következményes hízás körforgásának kialakulását. A sarkat érő nyomást csökkentő ortézisek (illeszkedő betétek, nyomáselnyelő talp) jó kiegészítő hatással bírnak.

Csökkenteni kell az ízület terhelését fokozó környezeti tényezőket is, a munkakörülményeket úgy kell kialakítani, hogy a beteg kerülje a hosszas ülést vagy állást. 

(Dr. Bálint Anita)

2014. 02. 03. 

« Vissza a kezdőlapra

Hogyan kezelhető a porckopás?

A porckopás lassú, de az idő múlásával egyre gyorsuló folyamat, melyen csak addig lehet változtatni, amíg még ízületi porc létezik. Könnyen belátható, hogy a porckopás kezelése legkönnyebben a kezdeti stádiumokban valósítható meg. Milyen kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre? Az alábbiakból megtudhatja.      

Olvasson tovább...

Hogyan alkalmazza a Dona gyógyszercsaládot?

A Dona termékek többféle kiszerelésben érhetők el. A Dona szedése a kiszereléstől függ. Az adagolás az alábbiaknak megfelelően ajánlott…  

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat

Mylan EPD Kft.
1138 Budapest, Váci út 150. Tel: (36-1) 465-2100
Email: info.hu@mylan.com