A porckopásos térd gyógytornája

Porckárosodást - a porckopás súlyosbodását vagy egyéb porcsérülést - okozhat, ha a térdízület tartósan nyugalomban van, azonban megfelelő gyógytornával – és tápanyagellátással - sokat tehet az egészséges térdízületekért. 

A rendszeres gyógytornával kedvezően befolyásolhatja a térdízület struktúráját, ezért a legjobb, ha mindennap szakít időt a gyakorlatok elvégzésére. Fontos, hogy a gyógytornát –ugyanúgy, ahogy más sporttevékenységet – mindig bemelegítéssel kezdjük.

A bemelegítés lépései

  1. Feküdjünk a hátunkra és lélegezzünk lassan, egyenletesen.
  2. Bokából feszítsük vissza lábfejeinket, majd nyújtsuk ki őket (spicceljünk) és végezzük el a gyakorlatot néhányszor.
  3. Ismét feszítsük vissza bokából a lábfejeinket, majd felváltva a jobb, illetve a bal lábbal nyújtózzunk meg az ágyvég irányába, s érezzük, hogy az alsó végtag nyúlik.
  4. Végül hanyattfekvésben nyújtsuk ki a kezeinket (a kezek a fülek mellett) és a lábainkat (spicceljünk), és törekedjünk arra, hogy minél jobban nyújtsuk meg az egész testünket.

5 gyakorlat a térdízületek egészségéért

  1. A bemelegítés után maradjunk hanyattfekvésben és kicsit terpesszük szét a lábunkat, majd feszítsük (vissza) a lábfejeinket és a combizmainkat és kezdjünk el kifele, majd kb. 10 ismétlés után befele körözni a lábfejeinkkel.
  2. Lábainkat ellazítjuk és kényelmesen kinyújtjuk. Először a bal lábat húzzuk fel (felemelés nélkül) úgy, hogy közben a teljes talpunk az ágyra simul, majd visszaengedjük a kiinduló pozícióba és mindezt megismételjük a jobb lábbal is.
  3. Az előző gyakorlathoz hasonlóan húzzuk fel (térdhajlítás) a jobb lábat, de figyeljünk arra, hogy csak a sarkunk legyen a felhúzás közben az ágyon és ne a teljes talpunk. Csak akkor tegyük le az egész talprészt, ha teljesen felhúztuk a lábunkat. Ismételjük meg néhányszor a gyakorlatot a másik lábunkkal is.
  4. Hanyattfekvésben húzzuk fel (térdhajlítás) a lábainkat és helyezzünk a két térdünk közé egy kisebb labdát vagy egy nagyobb párnát. Szorítsuk össze az eszközt és közben lassan nyújtsuk ki a bal lábunkat úgy, hogy közben a lábfejünket visszafeszítjük. Tartsuk ki ezt a pozíciót, majd engedjük vissza, és ismételjük meg ugyanezt a jobb lábunkkal is.
  5. Vegyük fel a stabil oldalfekvés pozíciót, azaz feküdjünk az oldalunkra úgy, hogy az alsó lábunkat felhúzzuk; az alsó kezünket hajlítva a fejünk alá, a felső kezünket magunk elé helyezzük, míg a felső lábunk nyújtott állapotban van. A kezdőpozíció felvétele után húzzuk fel a hasunk elé az addig nyújtott állapotban (felül) lévő lábunkat, majd nyújtsuk hátra azt. Ügyeljünk arra, hogy a csípőnk mindvégig egyenes maradjon, és ne essen hátra. Ismételjük meg a gyakorlatot a másik lábbal is.

5 dolog, amit még tudnia kell

  • A gyógytornát elsősorban a porckopás megelőzésére és az enyhébb stádiumú porckopásos térd védelmére ajánljuk.
  • Előrehaladottabb állapotban kérjük, minden esetben kérje gyógytornász segítségét, ugyanis a gyakorlatok nem egyénre szabottak, így előfordulhat, hogy bizonyos térdproblémák esetén nem tudja megfelelően elvégezni azokat.
  • Fontos tudni, hogy a feladatok ismétlése és üteme még egészséges állapotban is egyénenként eltérhet.
  • Egy gyakorlatot minimum 10-szer ismételjen meg, de ha nem okoz problémát ez a szám növelhető.
  • A gyakorlatok elvégzése közben a térd ropogásától nem kell megijednie.

WEBBeteg – Lektorálta: Keczán Judit, gyógytornász

« Vissza a kezdőlapra

A porckopás folyamata lassítható

Az életkor előrehaladtával a porckopás kialakulásának esélye egyre nagyobb, ám ez korántsem jelenti azt, hogy ne lehetne megelőzni a fájdalmas tünetek kialakulását. Egészséges életmóddal és egy kis odafigyeléssel időskorban is fájdalommentesen mozoghat. Mit tegyen ezért? 

Olvasson tovább...

Hogyan kezelhető a porckopás?

A porckopás lassú, de az idő múlásával egyre gyorsuló folyamat, melyen csak addig lehet változtatni, amíg még ízületi porc létezik. Könnyen belátható, hogy a porckopás kezelése legkönnyebben a kezdeti stádiumokban valósítható meg. Milyen kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre? Az alábbiakból megtudhatja.      

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat


A weboldalt a MEDA Pharma Hungary Kft. támogatja. További információ kérhető: cím: 1139 Budapest, Váci út 91.
e-mail:dona@meda.hu
Tel.: (1) 236-3410
Fax: (1) 236-3419 http://www.meda.hu Utolsó változtatás dátuma: 2016. 06. 04.