Porckopás fiataloknál

A rendszeres sportolás jelentős szerepet tölt be a porckopás kialakulásának megelőzésében, azonban fontos, hogy mindezt körültekintően végezzük. Ha túlterheljük ízületeinket, jelentősen megnöveljük a sérülések kialakulásának esélyét, és akár már fiatalon a porckopás problémájával találhatjuk szemben magunkat.  Mit tehetünk ellene?

Porckopás fiataloknál

A porckopás kialakulásának esélye az életkor előrehaladtával nő: a 65 év feletti korosztály közel két-harmadánál fordul elő, azonban a betegség fiatalabb korban is jelentkezhet. Ilyenkor elsősorban sérülések okozzák a porckopás kialakulását, ezért sportolás során különösen figyelnünk kell ízületeink egészségére.

Sportoljunk, de mértékkel!

Mielőtt hátradőlve azt mondanánk, hogy nem sportolunk (ezzel megelőzzük a sportsérülések kialakulását) tudnunk kell, hogy az ízületi porcnak szüksége van egy bizonyos fokú terhelésre a megfelelő tápanyagellátáshoz és működéshez. Az ízületi porc nemcsak túlterhelés esetén károsodhat, hanem akkor is, ha az ízület tartósan nyugalomban van, aminek következménye egy újabb porcsérülés lehet.

A túlzott (pl. hirtelen kezdett testedzés, túl sok mozgás pihenés nélkül) vagy a nem megfelelő terhelés (pl. rosszul végzett gyakorlat, egyoldalú terhelés) megváltoztathatja a porc szerkezetét, negatívan befolyásolja a porcanyagcserét, ami hosszú távon növeli a porckopás és az ízületi gyulladás kialakulásának esélyét.

6 tipp a porckopás megelőzéséért

1. Figyeljen a fokozatosságra!

Ha Ön kezdő vagy újrakezdő (hosszú kihagyás után) sportoló, akkor figyeljen arra, hogy ne hirtelen vágjon bele az edzésbe! Ha van rá lehetősége, kérje szakember segítségét!

2. Ne hagyja ki a bemelegítést és a levezetést!

Az alapos bemelegítés és a megfelelő nyújtás hiánya növeli a sportsérülések kialakulásának esélyét - ezzel magyarázható az, hogy a sérülések általában az edzés első vagy az utolsó perceiben történnek.

3. Ha sérülése van, forduljon orvoshoz!

A fájdalomcsillapító és a sportkrém hosszú távon nem megoldás. A megfelelő kezelés (pl. pihentetés, jegelés, gyógytorna, műtét) kiválasztása érdekében elengedhetetlen az orvosi diagnózis.

4. Várja meg a teljes gyógyulást!

Ne próbálja siettetni a felépülést, ugyanis ilyenkor újra lesérülhet. A gyógyulás érdekében keressen fel inkább egy gyógytornászt, aki segít az ízület mozgékonyságának és stabilitásának visszaállításában.

5. Használjon porcépítő készítményeket!

A porckopás korai állapotának kezelésére szintén hatékonyak lehetnek azok a készítmények, amelyek glükózamin-szulfát és kondroitin-szulfát vegyületeket tartalmaznak. Az enyhe-középsúlyos porckopás tüneteinek enyhítésére napi 1500 mg (kristályos, stabilizált) glükózamin-szulfát vagy kondroitin-szulfát kúraszerú (3 hónapos) alkalmazására van szükség. Ne szedje egyszerre a két hatóanyagot, mert rontják egymás felszívódását!

Ha aktívan sportol, érdemes kúraszerűen alkalmaznia ezeket, amelyek nemcsak a kialakult probléma esetén ajánlottak, hanem megelőzés gyanánt is.

6. Válasszon olyan sportot, ami kíméli az ízületeket!

Az úszás, biciklizés és az elliptikus tréneren való edzés nem terheli az ízületeket, ezért érdemes ezek közül a mozgásformák közül választania.

WEBBeteg – Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya

« Vissza a kezdőlapra

40 felett elkerülhetetlen a porckopás?

40 év felett sokan ismerik a térdfájdalom érzését, pedig nem kellene így lennie. A porckopás folyamata lassítható, s megfelelő gyógyszerek szedésével a fájdalom is csökkenthető.    

Olvasson tovább...

Dona sportolóknak

A sportolók számára különösen fontos az ízületek megfelelő védelme. A folyamatos terhelés és a sorozatos mikrotraumák könnyen károsíthatják a térdek porcborítását. A glükózamin-szulfátot tartalmazó Dona hatékonyan segít a sportolás okozta, ízületi megterhelést követő porckopás negatív hatásain.  

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat

Mylan EPD Kft.
1138 Budapest, Váci út 150. Tel: (36-1) 465-2100
Email: info.hu@mylan.com